Monday, September 25, 2006

KEMAJUAN PROJEK

KEMAJUAN PROJEK AKU DI KAMPUNG

TARIKH KEMASKINI (update) : 1 April 2007

Terbaru, semua baka Jamnapari kami dah x der lagi coz ada yang dah jual & termasuk mati. Kambing yang baru diberi nama adalah Albab (colour putih kat bawah ni), yang coklat tu abang dia, telah dijual bersama ibunya baru-baru ini.


Mak aai..punya la geram aku 1st time dpt tgok dan dukung anak Janapari ni, boleh dibuat Pet. Yang bestnya, cepat betul membesar. Gmbar kat atas ni umurnya baru 25 hari, tak lagi sampai sebulan. Bulu punyala gebu, boleh di buat Pet, tupun ada org yang dah meminta utk bela sbg Pet. Kui..kui.., klau buat pet, jgn la plak bawa masuk rumah, kang...kahkah..

Gambar kandang setelah sambungan (extension) dibuat kemudianya.



PERMULAAN PROJEK DI KAMPUNG


Taraf projek : Mini (Kecil-kecilan)
Modal permulaan projek : RM2900.00
Tarikh Mula Projek : 1 September 2006
Lokasi: Perak
Jenis ternakan mula projek : 6 ekor kambing kampung (Katjang)
Keluasan Tanah : 2.5 ekar
Pengetahuan permulaan mengenai ternakan ketika ini : 0%
Projek Usahasama :Aku + Abg aku + Kak Ipar aku (ALP)
Jagaan Projek :Ayah aku (Supervisor) + Li(Mandor)

p/s: Kih! Kih! projek & blog aku, suka hati aku la na letak jawatan apa :)










37 Comments:

At 3:20 PM, Blogger oDJa said...

Insya Allah, semoga project hang kali ni berjaya. amiiin.

 
At 4:12 PM, Blogger ANZ said...

Aznee.... Tahniah kerana telahpun memulakan satu langkah berani. Sebenarnya potensi kambing memang bagus, tambahan pulak sekarang ni kerajaan memang menggalakkan kita menjadi usahawantani. Kalau nak buat secara komersial, mungkin kita boleh share idea. Kamipun baru tapi sedang giat merancangkan projek komersial secara serius.

 
At 5:29 PM, Blogger Rie said...

wah wah wah.... semakin bagusss. tahniah!!!!

 
At 7:41 AM, Blogger syukree said...

ok TQ. Moga kita all succes & jalinkan networking!

 
At 1:14 PM, Blogger Rie said...

bro, updet la. haha

 
At 3:25 PM, Blogger syukree said...

dah, aku dah update lani. Kui kui..

 
At 5:59 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam Azd..Aku baru tengok ko punya ternak kambing ni..baguslaa..
ni pun aku masuk sebab nak belajat cara ternak kambing..bagus laa..ko dok kat ane? kat mane kambing ko..pahtu
6 ekor kambing ko beli tu memang 800 ratus ke? boleh aku beli gak tempat yg ko beli tu? atau aku beli ngan ko..makap lebih sikit pun takpa..hehehe..
oneshah@yahoo.com..

 
At 11:27 AM, Anonymous Anonymous said...

aku ni adik esis-(ruminanboy)
boleh bagi aku sekor, ko nyer boer tak?

 
At 12:04 AM, Anonymous Anonymous said...

aku lan. best la cite kau. mcm drama. kalu rosyam tau.....mesti dah masuk tv.
pantai besar tu jauh x dr hway??

 
At 2:54 PM, Blogger - said...

Assalamualaikum... Menariklah misi anda untuk menjadi penternak berjaya. Semoga menjadi JUTAWAN TERNAK :):):) Aku pun tengah beralih arah untuk berhijrah dari dunia IT ( Incormation Technologi ) ke dunia IT (Industri ternakan). Insyallah semoga kita membuat networking di dalam pasaran ruminan ok. Jumpa lagi http://jutawanternak.blogspot.com

 
At 3:05 AM, Anonymous Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM. NAMA SY AHMAD KHIBRI PANGGIL MAMAT sy 25tahun. sy tinggal kat KL. sy ada tanah di kampung melaka keluasan 2 ekar. sy pun minat nak usahakan ternakan kambing tp tak tau nak tanya siapa. kebetulan sy jumpa encik dlm internet. kalau boleh sy nak belajar dr encik kalau boleh jumpa pun bagus. kalu tak keberatan boleh minta no tel. email sy ahmadkhibri@yahoo.com no tel sy 0163688632. alamat no.1 lrg 4/8D taman tasik tambahan 68000 ampang selangor.

 
At 8:04 PM, Blogger syukree said...

Wsalam semua, Mamat; aku actually bukan lah penternak jaya lg, sbb boleh kira dgn jari jer kambing aku sekarang coz byk juga yang mati termasuk lah jual. kah kah. Sila rujuk penternak yg telah berjaya @ lebih bagus klau saudara visit sendiri kandang yg ada banyak stok ternakan. Kalau area KL ni saya cadangkan di bangi, betul2 di tepi Highway Seremban. Klau dari KL, belah kanan. Untuk pengetahuan semua, aku sekarang dah tukar strategi bisnes skit, nak focus buat trading plak. Cara ni lebih cepat dari klau nak mengharapkan hanya tunggu kambing membiak. Cari dan beli kambing di pedalaman kampung2 dengan harga murah, kemudian pelihara dlm 2-3 bulan dan jual!

 
At 5:10 PM, Anonymous Anonymous said...

assalamu'alaikum, nama teman Mahadir. baru melayari web site2 kambing. teman dah ada kambing, kat teluk intan, perak tapi masih koje kat kl. entah janji kat orang tua nak balik duduk kampung ngan depa sampai la ni takde pun koje yang sesuai teman dapat. Alamat kena jadi pengembala kambing sepenuh masa baru dapat sempurnakan janji tu kut. Tahhniah le kat korang pasal ada inisiatif bela kambing. Kalau ada kambing ngan harga menarik bagi tau tteman kat mahadir@mtz.com.my. ok wa chow dulu...

 
At 12:41 PM, Anonymous Anonymous said...

Sufian. Tahniah. teruskan usaha murni saudara. saya di perfect agro memang mengalu-alukan penyertaan masyarakat dalam industri ini. masih banyak peluang yang perlu kita teroka. kalau saudara berkelapangan silalah layari laman web kami www.perfectagro.com.my Kami sedia membantu dan berkongsi maklumat dgn semua penternak di Malaysia.

 
At 11:37 PM, Blogger Pak Ted said...

Assalamualaikum.....aku pun bela kambing dah lebih 4 tahun dah kat Sunagi Limau Kulim. Mula dengan 2 ekor ke 20 ekor dan sekarang dah hampir 200ekor...Alhamdulillah.
Tapi memerlukan duit yang banyak dan sampai sekarang modal masih tak berbayar dan aku sendiri pun tak tahu bila dapat balik semua tuuu...kalau tak dpat balik pun at least aku dah cuba sedaya upaya aku . sapa-sapa yang nak datang kandang aku silalah...aku bela semi intensif, petang kambing aku lepas bebas dalam hutan....boer aku pun dah jadi kambing hutan dah. Cuma perasaan yakin tentang kejayaan projek ini tenggelam timbul...sehari rasa betuii semangat dan esoknya jadi letih tambahan selalu hujan dan kambing tak dapat turun makan

 
At 8:52 AM, Anonymous Anonymous said...

akum.. aku rase la kan korunk g try kursus ngan agro bank.. dowg ade lantik company2 tertentu utk uruskan kursus tersebut.. bayaran murah jek.. RM20.. korunk taw kan psl silaj?? knape x try wat sendiri? tanah ade risaw ape?? skunk pallet nye harga da mcm minyak.. confirm akan sentiasa naik.. so kita sebagai penternak n usahawan kene la kreatif.. sentiasa mencari dan usahakan sesuatu yg akan menguntungkan kita n memudahkan kite.. kalo yg kaya tuh xpe la nk pakai pallet seumur hidup.. hehe.. nway, semoga success dlm ape bidang pon yg korunk wat k..

 
At 12:48 PM, Blogger zaza said...

akum..korang zaza nk tau lbh lanjut ttg ternakan kmbg ni. zaza lngsg xde pgalaman dalam bidang ni tapi cukup berminat untuk mengusahakan ternakan kmbg. de sesiapa yg leh bantu zaza?....

 
At 10:53 AM, Anonymous Anonymous said...

Rm 2900 tu trmasuk kandang sekali ke?Ke kos utk kmbing je?

 
At 3:58 PM, Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum,saya nk tau bape kos wat kandang kambing...ble pm plan kandang kambing x?saya brminat tuk ceburi bidang ni...

 
At 7:41 PM, Blogger miss AszFADILzz said...

hai pa kba? tahniah saudara atas komitmen anda. saya juga punyai impian menjadi penternak kambing tapi belom ada modal sekarang. saya minta sangat saudara perbanyakkan lagi post saudara dlm blog ni sebab nak belajar cara saudara. dari A to Z la.

 
At 7:41 PM, Blogger miss AszFADILzz said...

hai pa kba? tahniah saudara atas komitmen anda. saya juga punyai impian menjadi penternak kambing tapi belom ada modal sekarang. saya minta sangat saudara perbanyakkan lagi post saudara dlm blog ni sebab nak belajar cara saudara. dari A to Z la.

 
At 1:12 PM, Blogger seharum mawar said...

Salam, macam mana sekarang dah beberapa tahun berlalu. Ada kemajuan ke dalam usaha Sdr tu.Saya berdoa agar usaha Sdr tu telah membuahkan hasil...Amin

 
At 4:19 AM, Blogger halim hk said...

erm sonok rasenye bile tau geng melayu nie da maju dlm industri peternakan...smua komen sy da bace.smuaye bersmangat and nak join skaki.....peace hehehe.bleh tau tak?mcm mane klau minat tp tkda masa coz sy nie tntera.sy pndai abiskn duit je tp tkpandai nak jana semula.klau kwn ada good idea.tlong la citer.thank...

 
At 5:06 PM, Blogger wan said...

Salam...saya wan..dari N9.saya bercadang nak bela kambing...tanah br pegi ratakan..tapi tak tahu nak bela kambing jenis mcm mana,ade org ckp kambing boer susah bela..ade org ckp berbiri pulak..yg tahan kambing kampung/kulit licin.lagi 1..nak buat reban modal rm2900 tu kayu baru ker...pada saudara yg telah bela kambing ni boleh tak bg pendapat mcm mana bela kambing ni.saya ni takde langsung pengalam bela kambing boleh tak sheer idea pasal kambing ni....

 
At 10:22 AM, Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum. dr pengalaman sy menternak kambing nie memang banyak dugaan.. harap pada siapa yg mencerburi bidang ini byk2 bersabar... cth: baru nie 1 mingu selepas beli kambing di pagi raya korban kambing sy terkorbang sebanyak 12ekor akibat kandang kambing terbakar.. s\yg tinggal skrg hanya 4 ekor.. buat masa nie dlm proses membelah kayu di hutan utk di buat kandang semula... pada penternak yg ingin menternak kambing sila daftar dgn jabatan haiwan dgn daftar niaga utk kemudahan atau segala bantuan.. klu tak kerugian ditanggung sendri...

 
At 2:39 PM, Blogger Unknown said...

umm rm2o k cukup x modal untuk kandang dgn kambing

 
At 11:54 AM, Blogger Unknown said...

Kenapa tak update lagi yek????

 
At 2:18 PM, Blogger Unknown said...

salam..ak nak usaha tanah kat belakang rumah..ade la luas 3 ekar..ade cadangan camne nak start ternak kambing??bpe modal utk permulaan?..hehe

 
At 3:54 AM, Blogger Unknown said...

Zol kambing bakar salah seorng yg berjaya

 
At 1:30 PM, Blogger Unknown said...

2015-09-07 zhengjx
polo ralph lauren
longchamp soldes
snapback hats wholesale
north face jackets
nike uk
coach factory outlet
coach outlet online
hermes uk
cheap oakley sunglasses
black timberland boots
nike blazer low
oakley sunglasses outlet
nike air force
air max 90
kate spade
ed hardy
mont blanc pen
hermes belt
burberry scarf
christian louboutin outlet
ray ban glasses
coach outlet store online
cheap soccer shoes
instyler curling iron
michael kors
michael kors handbag
michael kors uk
cheap jordans for sale
gucci outlet
mcm outlet
air max shoes
toms shoes outlet
nike air max
michael kors handbags
pandora jewelry
true religion
basket ball shoes
michael kors
nike store uk
snabacks wholesale

 
At 1:33 PM, Blogger Unknown said...

2015-09-07 zhengjx
polo ralph lauren
longchamp soldes
snapback hats wholesale
north face jackets
nike uk
coach factory outlet
coach outlet online
hermes uk
cheap oakley sunglasses
black timberland boots
nike blazer low
oakley sunglasses outlet
nike air force
air max 90
kate spade
ed hardy
mont blanc pen
hermes belt
burberry scarf
christian louboutin outlet
ray ban glasses
coach outlet store online
cheap soccer shoes
instyler curling iron
michael kors
michael kors handbag
michael kors uk
cheap jordans for sale
gucci outlet
mcm outlet
air max shoes
toms shoes outlet
nike air max
michael kors handbags
pandora jewelry
true religion
basket ball shoes
michael kors
nike store uk
snabacks wholesale

 
At 10:40 AM, Blogger Unknown said...

lebron 12
kd shoes
nike air max 2016
nike air max 90
nike free run
nike free run 2015
black christian louboutin
christian louboutin uk
mbt shoes outlet
discount mbt Shoes
fitflops
fitflops clearance
Kobe 9
Nike Huarache Nm
Red Bottom Shoes
christian louboutin outlet
cheap jordans for sale
Air Jordan 11 Retro 72 10
jordans 2015
Jordan Retro 8 Concord
coach outlet stores
coach outlet online
michael kors handbags
michael kors outlet
michael kors bracelet
michael kors wallets
Michael Kors Outlet Online Store
Michael Kors Outlet Locations

 
At 10:12 AM, Blogger chenmeinv0 said...

beats by dre
moncler
fivefingers
michael kors outlet
canada goose
cheap uggs
swarovski
links of london
versace handbags
flops
2018.3.3xukaimin

 
At 1:11 AM, Blogger CHAERRY said...

Saya berminat sekali nak menjadi penternak kambing ,tapi takde sokongan dari keluarga. Saya nk juga jadi usahawan.memerlukan tanah ,kandang ,kambing . Kalau nak jadi penternak ,mcm mana ye .Lagi2 bab tanah ni .

 
At 8:36 AM, Blogger Unknown said...

Kambing tu apa

 
At 11:12 AM, Anonymous Obat Penghilang Selulit said...

Thank you, the article is very petrifying

 
At 9:46 PM, Anonymous Anonymous said...

How To Watch Online Pinoy Lambingan Tv Shows For All Episode In HD Quality Pinoy Tv, tambayan, Tambayan Provided On Our PinoyTv.

 

Post a Comment

<< Home