Sunday, November 19, 2006

PROJECT PLANNING

Berikut adalah perancangan saya dalam proses membesarkan kandang kambing. Lakaran kandang ni aku buat sbg guide line dan matlamat projek yang harus dicapai, x kirala cepat atau lambat (janji RM ada kalu.. cepatla, tarak kalu slow & steady la.., kih kih).


Fasa 1, alhamdulillah telah pun berdiri dengan megahnya. Fasa 2 pun dah hampir siap dgn tambahan 20'. Ini adalah berikutan dengan penambahan kambing yang baru dibeli dan x muat nak dimasukkan ke kandang sedia ada. Fasa 3 dan 4 pula mungkin lambat lg kot.

Fasa 4 adalah fasa yang diimpikan oleh aku (atau casa impian kih kih..) Panjang kandang akan diextendkan kurang-kurang 80ft, barulah semangat skit tgok. Disasarkan siap menjelang tahun 2008.

Ini adalah gambaran tambahan kandang di lokasi sebenar, (kira-kira 2 minggu lepas). Actually dah siap sekarang, tp x sempat pulang ke kampung utk ambil gambar terbaru. Ntah mcm mana la rupenya, ntah ikut aku punya sketch ke tidak mcm kat atas nun. Yg putih tu kandang terdahulu lah.


Inilah antara kambing yang baru dibeli ( 2 boer + 3 jumnapari). Kesian, dalam gambar ini kambing baru ni ditempatkan sementara dalam kandang fasa 1 yang begitu sempit! Bayang kanlah, kandang yang lama keciknya 12' x 10' kini dimuatkan dengan 12 ekor! (kahkah, kesian kambing..bersabarlah dlm menanti siap kandang yg baru, itu yang kelam kabut membuat kandang baru di bersebelahnya.


Kambing Kaprima?

Mungkin ramai dari kita (especially org baru) tertanya apa yg dimaksudkan dengan Kaprima? Actually Kaprima (Kambing Prime Malaysia) adalah nama @ ‘branding’ yang diberikan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di bawah unit JPH. Kaprima sebenarnya adalah satu projek pengeluaran Kambing Muda di Malaysia iaitu dengan pengeluaran daging kambing berkualiti prima (prime) dari ternakan kambing muda berumur kurang drp 6 bulan dan mencapai berat hidup minimum 30kg. Secara ringkas jenis baka kambing kaprima ini boleh diperolehi dgn cara kacukan baka Katjang + Boer/Anglonubian + Jumnapari. Akan datang akan ditunjukkan rajah cara untuk mendapatkan baka jenis kambing kaprima ini kerana bukanlah satu fahaman yang mudah seperti A+B+C seperti dinyatakan di atas, tetapi agak lebih sedikit kompleks dari itu. (sumber: buku panduan Kambing Muda Kaprima keluaran JPH.)

6 Comments:

At 5:52 AM, Blogger ki said...

bagi aku, saiz 10x12 terlalu kecil..paling ekonomi saiz adalah 20x20 ato lebih baik 24x22,,bukan apa beza kos tak banyak sangat,,lagi pun saiz besar tu cuma muat 8 ekor je..saiz ekonomi buleh muat 26-28 ekor+bilik untuk ibu/anak

 
At 3:22 PM, Blogger zairi said...

bro..tu lukis pakai google sketch ke?

 
At 1:57 AM, Blogger BangDon - Servis Buat Blog Ala Website said...

jom singgah, blog Projek Kambing Muda Projek Kambing Muda

 
At 1:28 PM, Blogger Unknown said...

2015-09-07 zhengjx
polo ralph lauren
longchamp soldes
snapback hats wholesale
north face jackets
nike uk
coach factory outlet
coach outlet online
hermes uk
cheap oakley sunglasses
black timberland boots
nike blazer low
oakley sunglasses outlet
nike air force
air max 90
kate spade
ed hardy
mont blanc pen
hermes belt
burberry scarf
christian louboutin outlet
ray ban glasses
coach outlet store online
cheap soccer shoes
instyler curling iron
michael kors
michael kors handbag
michael kors uk
cheap jordans for sale
gucci outlet
mcm outlet
air max shoes
toms shoes outlet
nike air max
michael kors handbags
pandora jewelry
true religion
basket ball shoes
michael kors
nike store uk
snabacks wholesale

 
At 9:15 PM, Blogger نور غنيم العاصى said...

شركة الاوائل لمكافحة الحشرات
http://bit.ly/2lVAiNg
http://bit.ly/2lfccgK
http://bit.ly/2l2fVQ3
http://bit.ly/2l2fVQ3
http://bit.ly/2lfbCiZ
http://bit.ly/2kRYkrH
http://bit.ly/2kGJsLK
http://bit.ly/2lT8FaP

 
At 9:22 PM, Blogger نور غنيم العاصى said...

الراقى لتنظيف الخزانات
http://bit.ly/2kQR6El
http://bit.ly/2lq2Cdo
http://bit.ly/2kwS9gk
http://bit.ly/2m27BgU
http://bit.ly/2kQFDoi
http://bit.ly/2lSDoVL
http://bit.ly/2kQA9K6
http://bit.ly/2lSyEPV

 

Post a Comment

<< Home