Saturday, December 30, 2006

KUSUS TERNAKAN KAMBING DI MAI FARM 18-23 DIS 2006

Actually, kali ni aku betul-betul tekad nak pergi setelah terikat dengan masa yang sibuk dengan urusan kerja, outsation jer memanjang!. Sempena hujung tahun nie, aku ambil kesempatan apply cuti yang tinggal ni aku guna sebaik-baiknya, bos tanya, cakap balik kampung la. Aku klau boleh projek aku ni tak nak dihidu oleh orang ofis aku, especially bos aku, kang bos kata “aei! Ko ni nak keje ke nak buat bisnes! Klau nak bisnes, hantar surat resign” hehe… so that aku kene berhati-hati. Tunggulah kambing aku dah lebih 100 ekor, time tu boleh la aku berlagak, aku boleh resign bila-bila aku suka, kih! kih!..

Ok, Mai Farm ini klau korang nak tau terletak dalam daerah Kalumpang iaitu kira-kira 15 minit perjalanan dari exit tol Tanjung Malim. Kursus ni adalah anjuran JPH yang melantik Mai Farm sebagai salah satu pusat utama latihan kepada pada bakal usahawan ruminan. Kursus ni selama 6 hari. Datang sini just bayar duit pendaftaran RM20 sahaja. Yang lain seperti makan minum dan penginapan adalah ditanggung beres! Kos sebenar kursus ni adalah RM1300.00!, tapi kerajaan telah memberi subsidi kepada JPH bagi melahirkan lebih ramai pengusaha ruminan. Terima kasih lah bebanyak kepada pihak berkenaan, klau nak harap keluar duit poket sendiri sebanyak tu, tak kuasa la aku nak pergi, kik! kik!. Untuk just bayar rm20, berdaftarlah dengan mana-mana JPH. Ini terjadi, apabila salah seorang peserta tu (bekas Engineer Petronas), pergi direct ke Mai Farm untuk kursus, so he pay RM1300! Kih kih lepas tu dia dengar kitaorg just bayar RM20, ape lagi angin jer dia..haha! relaks abg. ….(nama dirahsiakan), jangan marah.. ilmu yang diperolehi dengan duit sebanyak tu berbaloi…

Actually, Mai Farm ni adalah milik Tan Sri Norian Mai (bekas Ketua Polis Negara), ooo.. patutla nama Mai Farm. Awalnya aku ingat ‘Mai’ tu bermaksud ‘Datanglah’ @ ‘Mari Sini’..hehe jangan marah Tan Sri.. Di Mai Farm terdapat lebih kurang 2200 ekor kambing, 400 lembu, 200 kerbau, 12 ekor rusa, & beribu lemon ikan air tawar dll di atas tanah seluas 134 ekar. Selama 6 hari ni, peserta akan mempelajari teori dan latihan praktikal pemeliharaan & penjagaan kambing seperti memberi rawatan dan injection, membuat baja kompos, teknik permanian berhadas dan banyak lagi. Sebenarnya Mai Farm baru sahaja membuka laluan untuk dijadikan pusat latihan kepada penternak pada tahun 2006. Bagi penternakan kambing, batch yang pertama adalah pada Jun 2006 lalu dan bacth yang terakhir iaitu batch saya iaitu yang ke-8 pada 18-23 Dis 06 lepas. Untuk 2007 ni, I’m not sure, u all tanya lah JPH sendiri, kui kui.. kata orang, “nak seribu daya..tak nak Sejuta dalih”.

Anyway, aku amat-amat menggalakkan kepada sesiapa yang baru nak menceburi bisnes nie atau orang kata hati tu dok berbelah bahagi lagi..“ok ke x ok?”, “sesuai ke biz nie dengan aku”, ? Selain tu tak kurang juga ramai orang dalam blog ni ada bertanya.. “macam mana nak start bisness nie? Boleh tolong tunjuk ajar? Macam mana nak buat pemasaran? Semua tu terjawab dalam mana-mana kursus begini. Bukan aku tak nak jawab, satu…ruangan blog ini terlalu terhad untuk penerangan. Ke-2, sayapun baru jer bertatih dalam industri ni, so biarlah pakar-pakar, Dr-Dr yang menjawabnya..kih..kih.. Kursus ni juga amat sesuai pada mana-mana usahawan yang telah pun punyai ternakan, coz banyak benda boleh study lagi.



  • Satu sudut pandangan MaiFarm yang sejuk mata memandang
  • "Jom ke ladang!" Halid memanggil para perserta
  • Ni lah asrama yg kitaorg menetap. Rasa cam 'back to the school' kui kui..



  • Para peserta menjalani latihan praktikal 'injection' pd kambing
  • hi bang, naik sndiri! Jgn la mengharap akak kat atas tu nak nolong, x kuasa u..hehe
  • ni antara kambing terdapat di sini


  • Baung! perserta sempat memancing satu petang tu, alahai..sorg abg tu,kiutnya ikan.. Kira okla tu, baru dapat lesen! keh keh..
  • Peh, tengok tu rumput napier 2 kali tinggi org. Sebelah: Pegawai JPH sedang memberi lecture. Sebelah: wah, tekun akak-akak atas tu dengar presentation dari kump. aku.
  • (Bawah) Peserta sempat bergambar dengan Tan Sri, selepas program karaoke! Yang lain dah pengsan atas katil, mana tak, time ni dah jam 3.00pagi, kui kui..
Lastly, nak diucapkan setinggi-tinggi Penghargaan kepada Mai Farm - Tan Sri Norian Mai, Kak Yong, En. Halid dan lain-lain, serta penceramah luar; Dato Dr Hj Mustapha, , Dr Nor Azam,En. Rosalizi, En. Saiful dan lain-lain, atas segala tunjuk ajar yang diberikan. Last, setinggi2 TQ to Kak Nor (JPH-Cheras) kerana memasukkan sy ke dalam kursus ini. Selain tu, salah seorang peserta Ruslan (Along), pengarah drama 'Pemandu Teksi', tahniah atas kemenangan Anugerah Skrin malam tu, yang solutenya, abg Along sanggup tak balik sbb masih nak terus bersama kami sehingga ke akhir program. Cayalah! Anyway..U all memang sporting! & Mai Farm memang best!

*Sebelum terlupa, ingin di ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILAHDA! & Selamat Tahun Baru 2007! Sesiapa yang korban kambing tu, ingat-ingatlah aku, kui! kui! kui!


6 Comments:

At 6:05 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam Anz..berapa ekor dah kambing ko sekarang? minta aku tengok ko ternak. kat mane ko ternak? pahtu kambing yg ko beli dulu 800 ke 6 ekor?
ko ada idea tak kat ane aku nak beli kambing untuk permulaan ni..aku pun bercadang nak ternak gak ni..sebab tu aku masuk web ko ni..
oneshah77@yahoo.com

 
At 9:33 AM, Blogger syukree said...

shah, berapa ekor tu aku dah update dlm blog aku, sila lihat. Aku beli tu memang lah tersangat murahnya, rm800 6 ekor = rm133. actually rezeki. ayah aku tlong carikan kat org kampung. mungkin dia tedesak nak pkai duit, so dia jual gak. So, point aku kat sini,cuba cari kat kampung2, then kena banyak tanya org, rajin cari dapat lah

 
At 7:29 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam anz.... Along tabik spring kat anz ada blog yang intersting mcm ni.Along sokong perjuangan anz dan along doakan apa jua yang anz impikan akan tercapai.Insyallah.
Salam. Along(Roslan Hussin)kerisjebat@yahoo.com

 
At 5:28 PM, Anonymous Anonymous said...

telling sisi bhrigu chronically kolbs vocabularies reputed shifts hamlet alsu plos
masimundus semikonecolori

 
At 1:32 PM, Blogger Unknown said...

2015-09-07 zhengjx
polo ralph lauren
longchamp soldes
snapback hats wholesale
north face jackets
nike uk
coach factory outlet
coach outlet online
hermes uk
cheap oakley sunglasses
black timberland boots
nike blazer low
oakley sunglasses outlet
nike air force
air max 90
kate spade
ed hardy
mont blanc pen
hermes belt
burberry scarf
christian louboutin outlet
ray ban glasses
coach outlet store online
cheap soccer shoes
instyler curling iron
michael kors
michael kors handbag
michael kors uk
cheap jordans for sale
gucci outlet
mcm outlet
air max shoes
toms shoes outlet
nike air max
michael kors handbags
pandora jewelry
true religion
basket ball shoes
michael kors
nike store uk
snabacks wholesale

 
At 4:09 AM, Blogger menna said...

طريق العروبة
تركيب فلوريسينج واعمال ديكورابو ظبي
تركيب طابوق بابو ظبي
تركيب درج رخام بابو ظبي
تركيب رخام در افنكس في ابو ظبي

 

Post a Comment

<< Home